De veiligheid van wandelaars en fietsers in de bebouwde kom verdient extra aandacht doordat automobilisten regelmatig te hard rijden.
- Om dat te ondersteunen zorgen wij voor meer veilige routes voor fietsers en wandelaars. Dat betekent dat waar dat kan, wegen worden ingericht als fietsstraat en 30 km/uur de maximumsnelheid is.
- De meeste middelbare scholieren gaan op de fiets naar school. Naast de 2800 leerlingen en 300 personeelsleden van Christelijk College Groevenbeek maken ook de bewoners van Bartiméus en het Nelson Mandelahof dagelijks gebruik van de Paul Krugerweg, die niet berekend is op zoveel verkeer. Dit leidt dagelijks tot onveilige situaties. Daarnaast heeft Christelijk College Groevenbeek een streekfunctie, wat vraagt om veilige fietsroutes vanuit Putten, Zeewolde, Harderwijk, Garderen en Elspeet. De enorme verkeersdruk op de Paul Krugerweg vraagt om een acute oplossing van de gemeente.
- Wij investeren in veilige oversteekplaatsen.
Onderhoud is nodig
- De stoepen zijn in een onacceptabel slechte staat. Dit zorgt onder meer voor problemen bij ouderen en mensen met een (visuele) beperking. De gemeente zorgt voor goed begaanbare stoepen.
- Omwonenden kunnen veel last ervaren van verkeersgeluiden. Bij wegonderhoud kiezen wij voor het meest stille en duurzame asfalt, ook als dat iets duurder is.
Met inwoners zoeken naar een oplossing voor parkeerproblemen in de wijk
In sommige wijken zorgen parkeerproblemen voor overlast en onveilige situaties.
- Samen met de betrokken inwoners gaan wij zoeken naar oplossingen voor parkeerproblemen in de wijk. Bijvoorbeeld door het instellen van éénrichtingsverkeer waarbij een deel van de weg gebruikt kan worden voor parkeerruimte en vergroening.
