Voor een groen en sociaal Ermelo

info@progressiefermelo.nl

NS op vragen Progressief Ermelo: Extra capaciteit op traject Utrecht – Zwolle mogelijk vanaf 2025

De Nederlandse Spoorwegen heeft op vragen van Progressief Ermelo, waarin aandacht wordt gevraagd voor de vaak overvolle treinen op het traject Utrecht – Zwolle, laten weten dat vanaf 2025 extra capaciteit op het traject mogelijk is. NS heeft ProRail gevraagd de stations Utrecht Overvecht, Den Dolder en Bilthoven geschikt te maken voor langere treinen, waardoor er extra capaciteit mogelijk is op het traject. Progressief Ermelo is vanzelfsprekend blij met de extra capaciteit op het traject.

NS erkent dat op delen van het traject het met name in de spits regelmatig druk is in de trein. Progressief Ermelo vroeg begin april aan wethouder Ronald van Veen om in gesprek te treden met NS over de overvolle treinen waar veel Ermelose reizigers regelmatig mee geconfronteerd worden. Progressief Ermelo deed daarbij de suggestie om de dubbeldekker terug te laten keren en vroeg daarnaast om een ruimere dienstregeling, met name ’s avonds en in het weekend. 

Dubbeldekker

De terugkeer van de dubbeldekker is niet waarschijnlijk, laat de NS weten: “De terugkeer van de dubbeldekker op de Sprinterdienst tussen Utrecht en Zwolle is jammer genoeg niet mogelijk, ook niet in de toekomst, zonder negatief effect op de dienstregeling (zoals extra reistijd en inpassing van de spitspendel). Een dubbeldekker is namelijk aanzienlijk trager dan regulier sprintermaterieel, vooral bij treindiensten met veel stops. De sprinterdienst Zwolle-Utrecht kent maar liefst 13 stops. Als de NS toch een dubbeldekker op deze sprinterdienst zou inzetten, zou de huidige (en toekomstige) dienstregeling niet langer haalbaar zijn.”

Latere treinen

Ook latere treinen zijn niet te verwachten: “Binnen de gemaakte afspraken ziet NS geen mogelijkheid om de bedieningsuren van de sprinterserie tussen Zwolle en Utrecht in de avond en het weekend uit te breiden.”

Spitspendel Amersfoort – Harderwijk

Wel is het dus vanaf 2025 mogelijk dat sprinters met 12 in plaats van de huidige 11 maximale treinstellen gaan rijden. Daarmee zou de capaciteit omhoog gaan van 793 naar 859 reizigers per trein. De NS laat daarnaast weten dat het heil ziet in de herintroductie van de spitspendel Amersfoort-Harderwijk. “Deze pendel zorgt er namelijk ook voor dat reizigers van de reguliere Sprinter Zwolle-Utrecht overstappen naar de pendel zodat de reguliere Sprinter rustiger wordt. Hierdoor komt er ook meer (zitplaats)capaciteit beschikbaar voor reizigers van en naar Ermelo en Nunspeet.”

Meer nieuwsberichten

PODCAST | Doorpraten over de raad: hoe kunnen we de natuur herstellen en toch bouwen op Calluna?

Naar aanleiding van de gemeenteraadsvergadering in Ermelo praten Philippe Abbing, René Arts en Evelien Kars door over de stikstofmaatregelen die de provincie Gelderland...

Progressief Ermelo herkent zorgen inwoners Horst en Telgt over industrieterrein A28

Inwoners van Horst en Telgt zijn flink teleurgesteld in de gemeente Ermelo nu veel ingrijpende plannen, zoals het mega industrieterrein bij de A28, zijn...

Waardevolle inbreng tijdens goedbezochte verdiepende discussieavond over verkiezingsprogramma

De 'verdiepende discussieavond' over het eerste concept verkiezingsprogramma heeft waardevolle inbreng opgeleverd vanuit de leden van Progressief Ermelo. Tijdens de goedbezochte avond werd op...

Progressief Ermelo in gesprek met Groevenbeek over onveilige fietsroute

Progressief Ermelo bracht deze week een werkbezoek aan Christelijk College Groevenbeek (CCG). Een afvaardiging van fractie en bestuur sprak met bestuursvoorzitter Ronald Brouwer. Het...