In de stromende regen hebben een aantal raadsleden en fractievertegenwoordigers langs de Paul Krugerweg gepost, naast Groevenbeek om de verkeerssituatie daar met eigen ogen te bekijken. Een stroom van ca 3000 leerlingen, docenten en onderwijsondersteuners moeten in ca 30 minuten hun eindpunt bereiken en dat gaat niet zonder slag of stoot. In korte opsomming zijn er meerdere problemen (zie column):
– 1 aan- en afvoerroute (Paul Krugerweg)
– veel fietsers, maar daarnaast fatbikes, elektrische fietsen, brommers, canta’s, voetgangers en auto’s
– een enorm verschil in snelheid en wendbaarheid in de enorme verkeersmassa
– een aantal kruisingen waar linksafslaand verkeer geen ruimte krijgt
– parkerende ouders langs de weg, die hun kind laten uitstappen
– omdraaiende auto’s, bouwverkeer, parkeren in de berm
Groevenbeek zet met regelmaat op een aantal plekken conciërges als verkeersregelaars in die meehelpen verkeer te laten kruisen, anders is oversteken geen optie.
In maart 25 heeft Groevenbeek een brandbrief geschreven naar de gemeente over de onhoudbare situatie. Groevenbeek groeit, maar de aanvoerroutes blijven gelijk. In mijn ogen is dit uit balans geraakt en zorgelijk. In de brandbrief staan meerdere oplossingen beschreven die zij als mogelijkheid zien. Dat is onder andere een extra aanvoerweg via het DVS terrein, waarbij een hek in de ochtend geopend moet worden en een nieuwe ontsluiting van de parkeerplaats, zodat auto’s van ouders niet meer terug hoeven via de Paul Krugerweg; een draailus, een extra ontsluiting via Nelson Mandelahof en herinrichting van de Paul Krugerweg. In mijn ogen moet er ook iets gebeuren met de kruisingen (mini rotondes), en de erg gevaarlijke oversteek bij de Hamburgerweg.
Alles heeft met prioriteiten te maken en met afwegingen. Dat vraagt een goed gesprek onderling om te kijken wat er mogelijk is. Zelf ben ik voorstander van een fatsoenlijk verkeers onderzoek zodat er mogelijke oplossingen tegen elkaar afgewogen kunnen worden. We gaan er over in gesprek.
Reageren? Mail naar p.abbing@ermelo.nl
