Weg beton, maar ook 7 ton.

geplaatst in: Algemeen | 7

Door René Arts en Frans van de Visse – Ruim 10 jaar geleden werd de Prins Hendriklaan afgesloten met betonblokken, om verkeer van en naar de Harderwijkerweg en de Julianalaan te voorkomen. Dit had te maken met de toen nieuw te bouwen wijk het Trefpunt en een kortzichtige afspraak die met enkele omwonenden is gemaakt. De gevolgen waren groot.

Slechts enkele Ermelo-ers waren blij met deze blokken. Het bleek vervolgens niet gemakkelijk om ze weg te halen, al wilde de meerderheid van de gemeenteraad dit wel. Er volgde een juridische strijd met enkele omwonenden. De blokken mogen nu weg, op voorwaarde dat de gemeente zorgt voor een veilige weginrichting. Voor hoe dat eruit moet zien, heeft het huidige college – in overleg met omwonenden – een plan gemaakt. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om daarvoor geld beschikbaar te stellen.

Dat is deels mooi, er is goed overleg geweest en er wordt een einde gemaakt aan een onwenselijke situatie. Een in de ogen van sommigen langlopend dossier wordt afgesloten, maar…

Ten koste van wat? Er wordt nu ruim 7 ton gestoken in een hele reeks obstakels in en rond de Prins Hendriklaan om de snelheid te remmen, in een aantal straten die echt zo druk niet zijn.

Zeven ton kan heel goed gebruikt worden voor andere zaken. Met dit geld kan de bibliotheek 3 jaar draaien, alle voetpaden in Ermelo zouden hiermee kunnen worden hersteld, of het zou een mooi doel kunnen krijgen om het schoolzwemmen te financieren.

Er wordt er nu een aanzet gegeven voor een visie op mobiliteit in Ermelo, waar ongetwijfeld goede en belangrijke zaken uitkomen. Maar hoeveel geld is daar dan nog voor? Of is dit dan al grotendeels besteed aan een hele bult aan versmallingen en plateaus in Ermelo Noord?

7 Antwoorden

  1. Martin

    Daar komt straks een 30 kilometerweg met aanpassingen die maken dat je ook echt niet harder kunt rijden dan dat. Én veilige oversteekplaatsen voor fietsers alsof dat dan nog iets toevoegt. De klagende omwonenden hebben echt géén reden om hier nog iets tegenin te brengen. Straks wonen ze in een straat die het toonbeeld is van verkeersveiligheid, waar menigeen in Ermelo jaloers op is. Althans ik wél.

    • Rene Arts

      Dag Martin,

      Ik ben het met je eens, het is veel geld voor een klein stukje Ermelo, en er zijn meer zaken op het gebied van verkeer die aangepakt moeten worden.
      Groet,
      Dank voor je reactie.
      Rene Arts

  2. Joke Kerkum

    Helemaal eens, Rene en Frans. Het overleg was er trouwens met een zeer klein deel van de wijk, terwijl de maatregelen wijkbreed besloten zijn. Niet alleen de Gemeente verzuimde te overleggen of te informeren, ook de bewoners van de Marijkelaan, Alexanderlaan of Hendriklaan deden dat niet. Volgende week zijn we uitgenodigd voor een wandeling door de wijk. Waarom nu pas nu we zelf aan de bel trokken nadat we op zoek gingen naar de reden van de witte markeringen op de Irenelaan? Het besluit zal door zo’n wandeling niet veranderen. De in de Irenelaan geplande drempels en versmallingen zijn nutteloos en nodeloos. Die 7 ton kan echt beter gebruikt worden.

  3. Rene Arts

    Dank je Joke, voor ons mag het ook allemaal een stuk minder. Maar dat was al wel duidelijk. Fijn dat je dit even laat weten.
    En je stuk over de betrokkenheid van de diverse bewoners is interessant.

  4. Nico van Harten

    Voor fietsers maakte het gelukkig weinig uit. Wel of geen blokken, we konden er gewoon doorheen.
    Ik hoop dat er nette prefab sinusdrempels worden aangeschaft, liever geen straatwerkhobbels.

    • Rene Arts

      Dat klopt, maar het gaat ons ook om het geld in verhouding tot de urgentie.
      Groet,
      Rene

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *