Reclamefolder-branche probeert eigen hachje te redden.

geplaatst in: Algemeen | 1

Door Lida Veenstra – Als het aan Progressief Ermelo ligt, komt er niets van in dat de folderbranche met een nieuw digitaal systeem InMijnBus, de touwtjes van verspreiden van ongeadresseerd drukwerk weer in handen krijgt. Sinds de gemeente Amsterdam in 2018 als eerste gemeente de Ja Ja-sticker invoerde, voert de folderbranche -onder aanvoering van DBMail – een juridische strijd om haar positie te bevechten. Sindsdien schakelden meer gemeentes over op: geen ongeadresseerd drukwerk in de brievenbus, tenzij je met de Ja Ja-sticker laat zien dat je dit wel wilt ontvangen. Waarom? Het is niet van deze tijd dat we een ongevraagde stroom van reclamefolders op gang houden, die rechtstreeks bij het afval terecht komt. Ook Progressief Ermelo is daarom een warm pleitbezorger van gebruik van de Ja Ja-sticker. Voor Ermelo zelf kan dit prima samengaan met instandhouding van de goed functionerende Oud Papier Actie (OPA). Via deze regeling wordt het oud papier in Ermelo ingezameld door vrijwilligers, en komt de opbrengst ten goede aan sportverenigingen, scholen en kerken.

DBMail gedraagt zich als een kat in het nauw, door onder het mom van dienstverlening een ingewikkeld digitaal systeem op te tuigen, waarbij het uitgangspunt nog steeds is: iedereen krijgt ongeadresseerde post, behalve als je hiertegen zelf actie onderneemt. Om nog maar te zwijgen over de praktische uitvoerbaarheid van InMijnBus.

https://www.inmijnbus.nl/nl/consument

  1. Ruud de Jong

    Als ik het goed begrijp is DBMail synoniem voor Spotta, oftewel maar één folderverpreider. Terwijl de stikkers gebruikt worden door alle folderverspreiders en plaatselijke kranten. Voor wie is dat nieuwe systeem dan handiger? Niet voor de consumenten, die nu én een digitaal systeem moeten invullen én een stikker op de brievenbus moeten houden. En ook niet voor de bezorgers volgens mij, want die moeten nu steeds in een app kijken wat ze bij het volgende huis moeten bezorgen.